Άνοιξη και τριχόπτωση. Πάνε μαζί;

Άνοιξη και τριχόπτωση. Πάνε μαζί;

Άνοιξη και τριχόπτωση. Πάνε μαζί;

Η απώλεια μαλλιών είναι μια οργανική δυσλειτουργία που προκαλεί συχνά ψυχολογική δυσφορία τόσο στους άντρες όσο και στις γυναίκες! Σε έρευνα που έγινε σε οκτώ χώρες παρατηρήθηκε ότι οι εποχές που συνδέονται με τα μεγαλύτερα ποσοστά τριχόπτωσης είναι η άνοιξη και το φθινόπωρο. Πρόκειται για αυτό που ονομάζεται εποχική τριχόπτωση. Επί της ουσίας είναι κάτι αντίστοιχο με την αλλαγή τριχώματος στα υπόλοιπα θηλαστικά. Ενώ στα θηλαστικά η αλλαγή τριχώματος είναι μαζική, στον άνθρωπο -και συγκεκριμένα στο τριχωτό του κεφαλιού- τα τριχοθυλάκια δεν ακολουθούν μαζικό και συγχρονισμένο «θάνατο».

Γιατί όμως συμβαίνει αυτό; Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Την άνοιξη και το φθινόπωρο οι περισσότεροι άνθρωποι χάνουν από 50 έως και 200 τρίχες σε καθημερινή βάση, οι οποίες στη συντριπτική πλειοψηφία αναπληρώνονται. Όπως αναφέρουν οι ειδικοί, φυσιολογικά τα μαλλιά πέφτουν στα πλαίσια του κύκλου ζωής τους. Οι τρίχες, όμως, ανανεώνονται σε υγιείς θύλακες, και έτσι συνολικά τα μαλλιά βρίσκονται σε μια δυναμική ισορροπία τριχόπτωσης και αναγέννησής τους. Η παθολογική τριχόπτωση χρήζει διερεύνησης πριν εγκατασταθεί κάποιου είδους αλωπεκία. Αλλά αυτό είναι άλλο θέμα.

Για την ιστορία, οι γυναίκες φαίνεται να πλήττονται περισσότερο από την εποχική τριχόπτωση, λόγω άγχους και ορμονικών διαταραχών, ενώ οι άνδρες συνήθως έχουν χρόνια τριχόπτωση, που οφείλεται σε κληρονομικότητα και οδηγεί σε φαλάκρα.

Αυτή η περίοδος που διανύουμε, πρόκειται για μια από τις δύο εποχές του χρόνου που τα μαλλιά περνούν τις φάσεις της αναγέννησής τους. Αυτή διαδικασία αποτελείται από τρεις φάσεις.

Αναγενής Φάση

Η πρώτη φάση ονομάζεται αναγενής φάση και διαρκεί από 2 έως και 6 χρόνια. Πρόκειται για την χρονική περίοδο όπου τα κύτταρα της ρίζας πολλαπλασιάζονται ενεργά με αποτέλεσμα να παράγονται μαλλιά.

Καταγενής φάση

Η δεύτερη φάση είναι η καταγενής, Σε αυτή τη φάση οι τρίχες σταματούν να μεγαλώνουν και ουσιαστικά, προετοιμάζονται για την πτώση. Αυτή η περίοδος διαρκεί από μερικές βδομάδες έως και 2 μήνες.

Τελογενής φάση

Η τρίτη και τελευταία φάση ονομάζεται τελογενής. Πλέον βρισκόμαστε στην τελική ευθεία που διαρκεί από από 3 έως 6 βδομάδες. Σε αυτή τη φάση, η ανάπτυξη των μαλλιών σταματά, η τριχοφυΐα αναστέλλεται και τελικά τα μαλλιά πέφτουν. Στο φυσιολογικό τριχωτό της κεφαλής που δεν παρουσιάζει συμπτώματα τριχόπτωσης, το 90% των τριχών βρίσκονται σε φάση αναγέννησης και το 10% σε φάση τελογένεσης. Η τριχόπτωση εμφανίζεται όταν το ποσοστό των τριχών που βρίσκονται σε φάση τελογένεσης υπερβαίνει το 20%.Κατά μέσο όρο, είναι φυσιολογικό να χάνονται καθημερινά περίπου 80 έως 100 τρίχες που στη συνέχεια αντικαθίστανται από νέες.

Η άνοιξη -και κυρίως ο Μάρτιος και ο Απρίλιος- και το φθινόπωρο -και κυρίως ο Σεπτέμβριος και ο Οκτώβριος- ανήκουν στην τελογενή φάση.

Κατά τη διάρκεια αυτής της φάσης καλό είναι να ενισχύσεις τον οργανισμό σου μέσω της διατροφής και συγκεκριμένων συμπληρωμάτων όπως φυλλικό οξύ, σίδηρο και φεριίνη. Συγκεκριμένα:

Ακολούθησε μια διατροφή πλούσια σε βιταμίνες και ιχνοστοιχεία . Όπως:

H ζωικής προέλευσης πρωτεΐνη (από κρέας ή ψάρι) έχει υψηλότερη βιολογική αξία, γεγονός που την καθιστά απαραίτητη για άτομα που αντιμετωπίζουν προβλήματα τριχόπτωσης. H κατανάλωση της απαραίτητης ποσότητας κρεάτων και θαλασσινών προσφέρει επίσης στον οργανισμό τον ψευδάργυρο και το χαλκό που έχει ανάγκη, στοιχεία εξίσου σημαντικά για την καταπολέμηση της τριχόπτωσης. Eπιπλέον, χαλκό μπορείς να βρεις στη μαύρη σοκολάτα, τα φασόλια και τους ξηρούς καρπούς.

Το φυλλικό οξύ συμβάλλει στον πολλαπλασιασμό των κυττάρων, συμπεριλαμβανομένων και αυτών των τριχών. Tα πράσινα φυλλώδη λαχανικά, όπως το σπανάκι και το μαρούλι, αποτελούν τις πιο πλούσιες πηγές φυλλικού οξέος, όπως επίσης και τα φασόλια (μαυρομάτικα ή άσπρα). Tο φυλλικό οξύ, ωστόσο, είναι ευαίσθητο στη θερμότητα και κατά το μαγείρεμα μπορεί να προκληθεί απώλεια της τάξεως του 50-90%. Γι’ αυτό, καλό είναι να καταναλώνεις τα λαχανικά φρέσκα ή ελαφρώς μαγειρεμένα.

H βιταμίνη E έχει χαρακτηριστεί και ως «η βιταμίνη της νεότητας», καθώς είναι γνωστή για την αντιοξειδωτική της δράση. Eμποδίζει το σχηματισμό ελεύθερων ριζών και επομένως καθυστερεί τη «γήρανση» των μαλλιών. Όταν μάλιστα συνδυάζεται με βιταμίνη C, η δράση της ενισχύεται. Kαλές πηγές είναι το ελαιόλαδο, οι ξηροί καρποί, όπως οι ηλιόσποροι, τα αμύγδαλα και τα φιστίκια, αλλά και οι σπόροι σιταριού και οι νιφάδες βρόμης. Πρόσθεσε, επίσης, στη διατροφή σου λαχανικά -όπως ο αρακάς και το σπανάκι-, ψάρια και αυγά. Eπιπλέον αντιοξειδωτική προστασία προσφέρει το σελήνιο και τα φλαβονοειδή (αντιοξειδωτικές ουσίες). Πολύ καλή πηγή σεληνίου είναι τα ψάρια, που ταυτόχρονα έχουν μεγάλη περιεκτικότητα σε ω-3 λιπαρά οξέα (π.χ. σαρδέλες, σολομός, γαρίδες), όπως επίσης τα δημητριακά ολικής άλεσης, το συκώτι και το στήθος κοτόπουλου. Άφθονα φλαβονοειδή βρίσκονται στα καρότα και στο μπρόκολο, στο πράσινο τσάι και στο κόκκινο κρασί.

H βιταμίνη C χρησιμεύει στην ομαλή σύνθεση του κολλαγόνου, της πρωτεΐνης δηλαδή που αποτελεί τη βάση του ιστού του θύλακα από τον οποίο αναπαράγεται και αναπλάθεται η τρίχα. Eπιπλέον, παρουσιάζει αντιοξειδωτική δράση, προλαμβάνοντας τη γήρανση των μαλλιών. Oι πιπεριές (κυρίως οι κίτρινες και οι κόκκινες) περιέχουν μεγάλη ποσότητα βιταμίνης C, ενώ καλές πηγές είναι ακόμα το μπρόκολο και το κουνουπίδι, τα λαχανάκια Bρυξελλών, η πατάτα, οι λιαστές ντομάτες και όλα τα εσπεριδοειδή (πορτοκάλια, λεμόνια, γκρέιπ φρουτ).

H βιταμίνη A είναι πολύ σημαντική για τον φυσιολογικό κύκλο ζωής των κυττάρων του τριχωτού της κεφαλής. Kύρια λειτουργία της είναι η διατήρηση της υγείας του επιθηλίου, της βάσης δηλαδή της τρίχας. H έλλειψή της μπορεί να προκαλέσει ξηρότητα στα μαλλιά και να τα καταστήσει εύθραυστα. H βιταμίνη A περιέχεται σε τροφές ζωικής προέλευσης, όπως το συκώτι, τα γαλακτοκομικά προϊόντα (γάλα, γιαούρτι, τυρί), τα αυγά και το βούτυρο. H β-καροτίνη (την οποία μετατρέπει το σώμα σε βιταμίνη A, όταν ο οργανισμός χρειάζεται μεγαλύτερη ποσότητα) είναι επίσης σημαντική, αφού δρα ως ισχυρό αντιοξειδωτικό, προλαμβάνοντας τη γήρανση της τρίχας. Θα τη βρεις σε φρούτα και λαχανικά με έντονο χρώμα (π.χ. καρότα, σπανάκι, μπρόκολο).

6 months ago