Covid-19 και ψυχική υγεία

Covid-19 και ψυχική υγεία

Covid-19 και ψυχική υγεία

Προκειμένου να περιοριστεί η εξάπλωση και μετάδοση του νέου κορωνοϊού, από τα μέσα Μαρτίου έχει υιοθετηθεί και στη χώρα μας γενικευμένο lockdown. Και μπορεί αυτό να αποτελεί τον αποτελεσματικότερο τρόπο, μείωσης των κρουσμάτων της Covid-19, όμως η απότομη αλλαγή της καθημερινότητας, αλλά και των παραδόσεων, δεδομένου του μοναχικού Πάσχα που πέρασε, μπορεί να επιδράσει αρνητικά στην ψυχολογία μας, αυξάνοντας το άγχος μας. Την ίδια ώρα, η σκέψη για το ότι ο θανατηφόρος ιός μπορεί να χτυπήσει τη δική μας πόρτα, μολύνοντας εμάς ή τους αγαπημένους μας, σε κάποιους ανθρώπους μπορεί εκφράζεται με ακραίο τρόπο. Σε μερικούς, μάλιστα, προκαλεί και αντιδράσεις μη αναμενόμενες. Σύμφωνα με ειδικούς, πολλοί από εμάς, από την αρχή του «Μένουμε Σπίτι» έχει ξυπνήσει τη λεγόμενη ψυχολογία του φόβου. Ο φόβος, αποτελεί ένα από τα πιο βαριά και δυσάρεστα συναισθήματα στον άνθρωπο και προκαλεί ένα τεράστιο άγχος. Συν τοις άλλοις, πολλοί από εμάς έχουν υποστεί τεράστια οικονομική ζημία και ζουν με τον φόβο και το άγχος του αύριο, ενώ δεν είναι λίγοι αυτοί που βιώνουν συναισθήματα, όπως θλίψη ή θυμό. Για όλα τα παραπάνω, είναι σημαντικό να κάνουμε ορισμένες μικρές, αλλά ιδιαίτερα σημαντικές δραστηριότητες για να χαλαρώσουμε και επαναφέρουμε την ψυχραιμία μας.

1. Αποδοχή

Για αρχή είναι πολύ σημαντικό να επιτρέψουμε στον εαυτό μας να αισθάνεται τον φόβο, τη θλίψη και τον θυμό. Αυτό είναι το πρώτο βήμα για να τα διαχειριστούμε. Δεν υπάρχουν κακά συναισθήματα και δεν χρειάζεται καμία δικαιολογία σε ό, τι νιώθουμε.

2. Επικοινωνία

Το δεύτερο βήμα αφορά στην επικοινωνία αυτών των συναισθημάτων. Με τον/την συντροφό μας, την οικογένεια μας και τους φίλους μας. Με το τηλέφωνο, το διαδίκτυο, ανά δύο ή και σε παρέες. Ευτυχώς η τεχνολογία σήμερα μας δίνει αυτή τη δυνατότητα.

3. Ζήτα Βοήθεια

Επίσης είναι σημαντικό να ζητήσουμε βοήθεια, από τους σημαντικούς άλλους ή από έναν ειδικό. Είναι μια ευκαιρία να σπάσει το ταμπού του αδύναμου ασθενή, που δεν μπορεί να τα καταφέρει μόνος του. Η προτεραιότητα είναι να νιώθουμε καλά και να έχουμε δυνάμεις να ανταπεξέλθουμε σε αυτό που ζούμε σήμερα.

4. Φτιάξε μια καινούρια ρουτίνα

Ωστόσο, ακόμη κι αν δεν έχεις φτάσει στο σημείο να χρειάζεται να απευθυνθείς σε ειδικό, μπορείς με δύο-τρία μικρά πράγματα να αλλάξεις την ψυχολογία σου μέσα στο σπίτι, προσαρμόζοντας στα νέα δεδομένα την καθημερινότητά σου, η οποία θα διατηρήσει στοιχεία της προηγούμενης αλλά θα εισάγει και καινούρια στοιχεία. Δεν μπορούμε να χτίσουμε πάνω στο τίποτα. Ξεκινάμε λοιπόν να χτίσουμε πάνω στην παλιά μας ρουτίνα. Τι ώρα σηκωνόμαστε; Πώς και με ποιους αρχίζει η μέρα μας; Ποια δραστηριότητα μας αρέσει εντός σπιτιού; Τι μας αρέσει να κάνουμε μαζί με τους άλλους; Ποιες δουλειές κάνουμε σε τακτική βάση; Με ποιους φίλους και ποια μέλη της οικογένειας εκτός σπιτιού έχουμε επαφή; Ποιο κομμάτι της εργασίας μας μπορούμε να συνεχίσουμε;

Μπορούμε να διαβάσουμε εκείνα τα βιβλία που δεν προλάβαμε να διαβάσουμε, να παίξουμε με τα παιδιά μας (αν έχουμε) παιχνίδια που μαζί θα αναζητήσουμε, να συζητήσουμε με τα μεγαλύτερα, να πάμε διαδικτυακά θέατρο, σινεμά, σε μουσεία όλου του κόσμου, να μάθουμε καινούρια πράγματα, και άλλα. Είναι επίσης μια ευκαιρία να βρούμε δημιουργικές δραστηριότητες καινούριες, όπως να μαγειρέψουμε, να ζωγραφίσουμε ή να κάνουμε κατασκευές, να επισκευάσουμε ότι θέλαμε καιρό αλλά δεν προλαβαίναμε, να οργανώσουμε διαφορετικά τον χώρο μας και να τον ομορφύνουμε, να ανακαλύψουμε τρόπους να ασκηθούμε (διαδικτυακά ή μέσα από παιχνίδι ή χορό).

5. Συμπληρώματα

Τέλος, αν δεις ότι αυτή η κλειστή εντός του σπιτιού καθημερινότητα σου πέφτει λίγο «βαριά», αλλά όχι τόσο ώστε να χρειάζεσαι κλινική αντιμετώπιση, τότε βοήθησε τον οργανισμό σου και την ψυχολογία σου αφενός με λίγο χαλαρό τρέξιμο για να εκκρίνεις ενδορφίνες κι αφετέρου με φυσικά συμπληρώματα διατροφής που θα σε βοηθήσουν να καταπολεμήσεις το άγχος ή μια ενδεχόμενη δυσκολία στον ύπνο .

6 months ago